Pumpakärnor – näringsinnehåll och kolhydrater

Pumpakärnor - väldigt goda och nyttiga
Pumpakärnor - väldigt goda och nyttiga

I samband med att olika former av lågkolhydratsdieter blir mer och mer populära så ökar också intresset för att använda olika slags nötter och fröer till maten. Att använda pumpakärnor i sin müsli eller vid matlagningen är ett bra sätt för att t.ex. få upp mängden av fett i en diet där man äter små mängder kolhydrater och därför behöver äta mer fett. Pumpakärnor innehåller cirka 46% fett och 12.5% kolhydrater. Inget som är godkänt vid en strikt LCHF-diet, men för oss som satsar på en mellanvariant så fungerar pumpakärnor utmärkt till müslin och till matlagning i allmänhet.

Utöver sitt höga fettinnehåll och låga mängd kolhydrater så är dessutom pumpakärnor rika på protein, mineraler och vitaminer. Samtidigt så smakar dom dessutom bra i sallader och som garnering på olika sätt.

Pumpakärnor näringsinnehåll

I tabellen nedan ser vi en komplett förteckning över näringsinnehållet i pumpakärnor. Här ser vi precis som vi nämnt att pumpakärnor är rika på vitaminer, mineraler och protein samtidigt som dom har låg mängd kolhydrater och innehåller rikligt med fett.

Energivärde 2373 kJ (567 kcal)
Protein 24,5 g
Kolhydrater,
varav sockerarter
12,5 g
1,1 g
Fett 46 g
Kostfiber 5,3 g
Natrium 18 mg
Järn 15 mg
Fosfor 1170 mg
Magnesium 540 mg
Zink 7,5 mg
E-vitamin 26 mg

Tabellen ovan visar pumpakärnornas näringsvärde per 100 gram.

Pumpakärnor kolhydrater

Som vi nämnt ovanför så innehåller pumpakärnor 12.5% kolhydrater vilken innebär att dom ligger över 5%-strecket som gäller för en strikt LCHF-kost. Dock är det väldigt vanligt att man använder pumpakärnor till frukost, i sallader och vid brödbakning när man går på en LCHF diet. Det är ju dagens totala kolhydratintag som räknas och inte varje produkt för sig. Många av oss icke-diabetiker behöver dessutom inte gå på en strikt LCHF-kost för att må bättre utan jag kan utifrån egen erfarenhet säga att om man ligger på 10-15% kolhydrater i sin kost per dag så märker man även där stor skillnad. Därför fungerar pumpakärnor utmärkt i alla lågkolhydratsdieter.

2 reaktioner på ”Pumpakärnor – näringsinnehåll och kolhydrater”

  1. Vad jag dock tycker ni missar att nämna är att pumpakärnor ju mest innehåller fleromättat fett i form av omega-6. Själv rör jag inte dessa annat än i undantagsfall då det finns bättre fettkällor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.