6 skäl till varför smör är nyttigt för dig

Smör är bra för dig!
Smör är bra för dig!

Det debatteras alltid friskt om huruvida det är hälsosamt med fetare livsmedel eller inte och självklart beror det på vilken typ av livsmedel det rör sig om. Att ”riktigt smör” är nyttigt vet nog de flesta av oss, men beroende på den kost man har så bör mängden anpassas. Nedan är 6 anledningar till varför smör är nyttigt för dig.

1. Smör är rikt på fettlösliga vitaminer

Det finns gott om fettlösliga vitaminer i smör, bland andra vitamin A, E och K2. Både vitamin A och E får man visserligen i sig tillräckligt av genom en normal kost bestående av kött och grönsaker. Vitamin K2 är däremot mer ovanligt att man får i sig med den moderna kosten som många människor följer idag. Vitamin K2 har god och kraftfull påverkan på hälsan. Den har en koppling till kalciummetabolism och ett för lågt intag har förknippats men flera allvarliga sjukdomar, t.ex. cancer, benskörhet samt hjärt- och kärlsjukdomar (källa 1, 2 och 3). Mejeriprodukter, som smör, som kommer från gräsbetande kor är rikt på vitamin K2 (källa).

2. Smör innehåller mycket med hälsomamma mättade fetter

Det ”krig” som tidigare (och fortfarande i viss utsträckning) fördes mot mättat fett baserade sina påstående på felaktig information. Det var aldrig bevisat att det mättade fettet var orsak till någon skada. Senare studier har påvisat att det inte finns någon koppling mellan kardiovaskulär sjukdom och mättat fett (källa 1 och 2).

Det visar sig snarare att mättade fetter höjer HDL (det ”goda” kolesterolet) samt förändrar LDL från att vara farligt till mindre farligt (källa 1, 2). Dessutom innehåller smör ämnen som leder till ökad fettförbränning samt bättre mättnadskänsla (källa 1, 2).

 3. Smör sänker risken för hjärtattack jämfört med margarin

Nuvarande kostråd och riktlinjer från t.ex. livsmedelsverket och media, vilka ofta rekommenderar livsmedel med lägre fetthalt och ibland även light produkter har en tendens att ge oss bakslag och få motsatt effekt. Ett exempel på detta är rekommendationen att ersätta smör med margarin. Det som händer då är att vi ersätter det hälsosamma livsmedlet smör med något som innehåller högförädlade transfetter, vilka är rent av giftiga och orsakar alla möjliga sjukdomar.

I studien vid namn ”Framingham Heart Study” undersöktes effekterna av margarin och smör på hjärt- och kärlsjukdomar (källa). Enligt denna studie ökade margarin signifikant risken för hjärt- och kärlsjukdomar, medans smöret hade en ganska neutral effekt. En annan studie visade att konsumtion av mejeriprodukter med hög fetthalt minskade risken för hjärtsjukdomar med hela 69 procent. Detta berodde sannolikt det ökade intaget av vitamin K2 (källa).

4. Smör är en bra källa till fettsyran ”Butyrat”

Fettsyran butyrat bildas av bakterier som finns i tjocktarmen när dom utsätts för kostfiber. Detta är sannolikt den största orsaken till att fiber har en positiv hälsoeffekt för människor.

Det finns också en annan bra källa till butyrat, nämligen smör, som består till 3-4% av just butyrat. Hos människor är butyrat antiinflammatorisk och har kraftfulla skyddande effekter på matsmältningssystemet (källa 1, 2, 3, 4)

 5. Smör är rikt på CLA, konjugerad linolsyra

Smör, speciellt från gräsbetande kor, är en bra källa till en annan fettsyra som kallas konjugerad linolsyra, förkortat CLA (Conjugated Linoleic Acid). Detta är en fettsyra som har en kraftfull effekt på ämnesomsättningen och den säljs i vissa sammanhang kommersiellt som kosttillskott som underlättar viktminskning. Konjugerad linolsyra har också visat sig ha cancerhämmande egenskaper (källa 1, 2, 3).

6. Smör minskar risken för fetma

Många av våra olika myndigheter rekommenderar ofta att vi ska välja magra mejeriprodukter. På så vis anses dom att vi kan få i oss kalcium utan att vi på samma gång får i oss ”dåliga” kalorier och fetter. Dock är det så att, trots det högre kaloriinnehållet, så är inte konsumtionen av mejeriprodukter med hög fetthalt förknippat med fetma.

Faktum är att, enligt en studie som kom ut under 2012, intag av mejeriprodukter med hög fetthalt inte ökar risken för metabola sjukdomar samtidigt som intaget av mejeriprodukter med hög fetthalt kunde associeras med en signifikant minskad risk för övervikt och fetma (källa).